data dodania: 04.02.2021

Wspólne wycieczki a rozwój psychiczny dziecka

Jak wspólne wycieczki rowerowe wpływają na rozwój psychiczny naszego dziecka?

Zastanawialiście się kiedyś, jak wycieczki rowerowe z dzieckiem wpływają na małych uczestników takich wypraw? Czy to im służy? Czy czegoś się uczą? Jakie mają z tego korzyści?

Kiedy masz ochotę pojeździć na rowerze i zabierasz ze sobą dziecko, może mieć to dla niego wiele korzyści, na których nawet się nie skupiamy. Dziecko jadące w przyczepce rowerowej lub siedzisku, ma możliwość obserwacji świata, innych ludzi, zwierząt oraz przyrody. Doświadcza również innej perspektywy i prędkości. To przekłada się na rozwój umiejętności poznawczych małego człowieka – podzielności uwagi, percepcji, uczenia się, poznawania, skupienia oraz pamięci. Trenowane w ten sposób zdolności, wpływają na zwiększenie ilości neuronów oraz połączeń neuronalnych ośrodkowego układu nerwowego, co usprawnia i pobudza działanie mózgu. Może mieć to wpływ na poprawę procesu uczenia się oraz sprawić że nauka będzie łatwiejsza.

Dzięki temu, że wspólnie spędzacie czas, dziecko ma Cię cały czas w zasięgu wzroku i może Cię słyszeć, czuje się bezpiecznie (często dzieci zasypiają w przyczepce/siedzisku podczas jazdy). Obserwując Twoją aktywność, od najmłodszych lat uczy się że ruch jest ważny, fajny i atrakcyjny. W ten sposób modelujesz zdrowe nawyki swojego dziecka. Badania wskazują, że dzieci których rodzice uprawiają sport, częściej są również aktywne fizycznie. To dobra inwestycja dla Twojego zdrowia i samopoczucia, ale również dla Twojego dziecka. Spędzając czas na świeżym powietrzu, obydwoje dotleniacie swoje organizmy, co przekłada się na zdrowie oraz funkcjonowanie mózgu. Po uprawianej przez Ciebie aktywności, jesteś spokojniejszym, lepiej śpiącym, w lepszym nastroju (endorfiny) rodzicem, co przekłada się na Waszą relacje.

Doświadczanie przyjemnego balansowania, huśtania, ćwiczenie umiejętności równowagi – dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących z ośrodkowego układu nerwowego. Otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów (wzrok, słuch, równowaga, dotyk, czucie ruchu-kinestezja), mózg dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je z wcześniejszymi doświadczeniami. Skutkiem tego jest usprawnienie pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego.

Taka nowa aktywność w życiu Twojego dziecka, uczy je dostosowywania się do zmian, radzenia sobie w nowej sytuacji. To wpływa na jego poczucie własnej wartości i lepsze umiejętności adaptacyjne w nowych, zmieniających się warunkach życia.

Warto wziąć pod uwagę indywidualne potrzeby dziecka – niektóre potrzebują częstszych przerw, warto żeby jeszcze przed rozpoczęciem podróży dziecko było nakarmione i przewinięte. Różne zabawki, książeczki, przekąski mogą uatrakcyjnić maluchowi czas w przyczepce. Dzięki aktywności w zakresie przyczepki lub siedziska, usprawnia się koordynacja ruchów, rozwija się umiejętność samodzielnego i kreatywnego spędzania czasu. Oczywiście ważna jest równowaga między spędzaniem czasu w przyczepce i poza nią. Nie możemy oczekiwać, że dziecko spędzi w przyczepce cały dzień, żebyśmy my mogli przejechać 150 km. Podczas czasu poza przyczepką, warto zwrócić uwagę na jego aktywność fizyczną. My doświadczamy jej, jadąc na 2 kółkach, ale nasze pociechy mogą mieć niedosyt. Ten aktywniejszy czas przyczynia się do równowagi, której potrzebuje dziecko.